“8 de març.- Com que hi ha tanta grip, han hagut de clausurar la Universitat. D’ençà d’aquest fet, el meu germà i jo vivim a casa, a Palafrugell, amb la família. Som dos estudiants desvagats. El meu germà, que és un gran afeccionat a jugar a futbol —malgrat haver-s’hi ja trencat un braç i una cama—, el veig purament a les hores de repàs. Ell fa la seva vida. Jo vaig tirant. No enyoro pas Barcelona i menys la Universitat. La vida de poble, amb els amics que hi tinc, m’agrada.
A l’hora de les postres, a dinar, apareixen a taula una gran plata de crema cremada i un pa de pessic deliciós, flonjo, daurat, amb un polsim de sucre ingràvid. La meva mare em diu:
—Ja saps que avui fas vint-i-un anys?”
Amb aquestes paraules, datades el 1918, comença El quadern gris, de Josep Pla, segurament un dels dietaris més llegits, més recomanats i més comentats de la història de la literatura catalana. Repassant el text llegit més amunt, podem comprovar que té tot el que canònicament ha de tenir un dietari: una data, una notícia i les seues repercussions en l’àmbit personal i, si convé, social, però sobretot el comentari sobre algunes sensacions íntimes de l’autor. Rebla el clau el recordatori de caràcter estrictament personal amb què hem volgut tancar la citació: Josep Pla compleix vint-i-un anys i, d’això, no n’ha de fer res ningú sinó ell, que haurà de decidir, segurament, algunes opcions de la seua vida futura. Vint-i-un anys és una edat en què sembla que hem de deixar de ser una cosa per a passar a ser-ne una altra. Per exemple, per a esdevenir autor d’un dietari literàriament imprescindible.
Però avui no volia parlar de Josep Pla exclusivament sinó que l’he reportat per a reflexionar sobre el fet mateix d’escriure un diari. Conec molta gent que n’escriu, tinc molts amics escriptors —atenció: quan dic “escriptors” vull aclarir que estic dient també “escriptores”— que fan dietaris, alguns fins i tot els publiquen, i encara és més espectacular el fet que hi ha editors que arrisquen els seus diners amb una publicació que probablement té, com les memòries, un mercat escàs, salvant honorables excepcions. Poca gent compra aquesta mena de literatura. Fins i tot gosaria dir que el nombre de lectors de dietaris és inversament proporcional al nombre d’autors que n’escriuen. Només hi ha una explicació: hi ha dietaris que són literatura i n’hi ha molts que només són les confessions dels mals que afecten a qui els escriu. La línia que separa uns i altres és tan fina i subtil que ara ens portaria massa lluny. El cas del Quadern de Josep Pla és clar: pertany al primer grup, l’autor sempre es va manifestar més interessat a posar l’adjectiu adient darrere de cada substantiu que a dir la veritat. De fet, el senyor Pla, com a bon escriptor, també té molts trets d’embaucador, de mentider i tot, si li convé.
Personalment pense que literatura a banda, la funció del diari íntim ha anat canviant al llarg del temps. Ara, difícilment, o rarament, hi ha en l’autor d’un diari una voluntat de servei més enllà de l’interès personal. En els temps de les hemeroteques i fins i tot de la cibernètica, capaç de registrar tots els nostres moviments, només els impulsos íntims o la voluntat de servir-se del gènere per a fer art justifiquen l’esforç del dietarista.
En altres èpoques, a més de les finalitats actuals, i no tant les artístiques, l’acte de portar un diari anava acompanyat d’una voluntat semblant a la d’un notari de l’actualitat. Anotacions de totes les èpoques passades han servit com a noticiaris d’aquells temps, útils ara per a l’historiador, per al novel·lista d’època o per al simple curiós del passat. Alguns d’aquests dietaris tenen l’amenitat d’una bona novel·la, i ho dic només per si això és pres per algú com a un elogi.
Tenia previst ara parlar de cèlebres dietaristes d’altres literatures, Kafka, Gide, Jünger, Witold Gombrowicz, per exemple, o d’escriptors de casa nostra: clàssics com Melcior Miralles, Pere Joan Porcar o Jeroni Sòria; contemporanis com ara Joan Fuster, el mateix Pla o Manuel de Pedrolo; o de més propers encara, els amics Rafa Gomar o Ferran Garcia-Oliver, per citar només alguns casos. Però les circumstàncies manen i em limitarè a posar l’exemple de Jeroni Sòria, fill, nascut a València els últims anys del segle XV, del comerciant de drap genovès Simone di Sori, establert ací, a qui se li va valencianitzar el cognom en Sòria, que va escriure un dietari, la primera anotació del qual és de 1503 i la darrera de 1558, quan l’autor ja comptava més de setanta anys d’edat. Per les pàgines del Dietari passen anotacions íntimes, pagaments que fa, compres de criats i d’esclaus, esdeveniments de la Primera Germania, execucions de criminals, de mascarats o d’agermanats, catàstrofes climàtiques, moviments de la política del seu temps o senzillament sucessos com el que llegiré ara, en record respectuós i solidari de les víctimes de la DANA que ha assotat les nostres comarques.
“La venguda del riu a València
A XXVII de setembre, 1517, dia dels gloriosos metges Sent Cosme e Sent Damià, a les sis hores del matí, vingué lo riu de València molt gros, en tal manera que entrà per la Blanqueria e al Públic e a l’Esparteria, e de altra part al Temple, a la plaça de Preïcadors, al carrer de les Barques e des del pont del Remei a la plaça de Preïcadors anava una barca amb rems, tanta era l’aigua, e assistia dos capellans e un llec a cavall al pont del Remei, abraçats amb la creu que està enmig del pont, de què estigueren un dia e una nit, e després [que] amainà l’aigua, els tragueren l’endemà de matí a les tres hores de matí amb una barca, e lo pont restà romput prop de la mitat, e lo pont del Real se trencà, e lo pont dels Serrans trencat e lo pont del Portal Nou derrocat tot, e derrocà les parets de l’hort del Real e lo del costat que és de mossèn… Almúnia, e pujà l’aigua fins a Sant Julià per lo camí de Morvedre amunt e derrocà en lo camí de Morvedre pus de XX cases, e a la Esparteria derrocà dos cases, e al Públic, per lo semblant, e a Santa Creu més de deu cases e a la Blanqueria altres tantes e amainà a XXVIII de dit mes a les tres hores de la matinada.”
La destrossa per inundació és cíclica a casa nostra, ho hem de saber i ja hi ha qui proposa solucions més o menys efectives que necessàriament han de ser respectuoses amb el medi. Ara plorem els morts i, com la seua memòria, no podrem oblidar tampoc la solidaritat massiva en aquesta darrera desgràcia. Caldran molts esforços i la implicació de tothom per a redreçar el nostre país o la part del nostre país que ha estat assotada pel clima i per les males pràctiques urbanístiques i especulatives, reponsables directes dels danys humans, físics, morals i materials, més enllà del dret de l’aigua a reclamar allò que històricament li pertany malgrat que ho hem volgut ignorar. Caldran molts esforços, pocs tòpics, cap mentida, molt de treball, molta solidaritat i molts diners, però sobretot més trellat del que hem tingut fins ara en l’ús i l’aprofitament del territori.
Bon dia!
Un consell, pràctica inveterada que, avui
, mereix poca consideració:
En paper i bona lletra, passeu aquestes incontestables reflexions als militars que ara ens governen; els civils sembla que prefereixen amagar-se
Gràcies pel consell, però no sé si m’escoltarien. A la mili no vaig passar de soldat ras, i això no és gens bona carta de presentació. Per a ells, “la veritat, la digui qui la digui” ha de portar galons.
Al nostre país, al segle XVI, tampoc sabia ploure.
Es veu que venim “d’un silenci antic i molt llarg”.
Homes de poca fe,tot s’arreglarà,nosaltres no ho veurem ,però doneu-li temps al temps.
“Si no s’arregla hui, s’arreglarà demà”, diu la cançó.